|
Integrations-videnbank
Supplerende oplysninger |
|
|
Stikordsregister for supplerende
oplysninger
|
Tilbage til
Integrations-videnbankens hovedside |
|
|
|
Aktindsigt |
Alle kan få aktindsigt i sin egen sag. Skal man have aktindsigt
i en anden persons sag, skal man have en
fuldmagt. Begæringen om
aktindsigt skal nærmere beskrive emnet/temaet for sagen, så
dokumenterne kan identificeres.
|
Arbejde
225 timers reglen |
Kun ægtepar er omfattet og kun ægtepar, hvor den ene har været
her i to år. I det tilfælde kan man blive ramt af
225timersreglen. Borgere kan fritages, hvis der er en lægelig
vurdering eller sociale udfordringer, der taler for det.
Kommunen træffer denne beslutning.
Læs også
information her.
--------------------------------------------
Beskæftigelse af privatpersoner med håndværkerfradrag. Det er
Rudersdal Kommunes opfattelse, at beskæftigelse af
privatpersoner med håndværkerfradrag ikke er ordinært og
u-støttet beskæftigelse, og derfor ikke kan medregnes som
beskæftigelse efter 225-timersreglen.
|
Arbejde
Beskæftigelsestilbud i kommunen
^
Til top |
Samarbejde med A2B
Kommunen samarbejder med firmaet A2B om
danskundervisning og praktikpladser til flygtninge. Læs mere her
A2B og
kommunen.
Mentorprogram med Erhvervsmentor.dk
Program for jobparate integrationsborgere
som indgå i et erhvervsmentor-program i samarbejde med
Erhvervsmentor.dk. Erhvervsmentorerne er frivillige
mentorer, som har en god forankring på arbejdsmarkedet.
Rudersdal Rekruttering
Forløb med fokus på kompetenceafklaring,
CV, Jobnet og Joblog på 8-13 uger, hvor der månedligt indkaldes
40 integrationsborgere til møde i Rudersdal Rekruttering sammen
med en sagsbehandler og tolk.
Mange af de integrationsborgere, der endnu
ikke forstår meget dansk og går i sprogskole, sendes i
praktikforløb i 2-3 dage ugentligt for at blive opkvalificeret i
forhold til sprog. Efterfølgende visiteres de til forløb i
Rudersdal Rekruttering. Enkelte kandidater kan sendes i praktik
hos private arbejdsgivere med henblik på job. Der sker således
en optimeret og selektiv screening af integrationsborgere, som
skal sikre, at det er det rigtige tilbud, de får, og som på
længere sigt skaber bedst mulige forudsætninger for integration
og job.
Rudersdal Rekruttering har desuden indgået
et samarbejde med følgende kommuner: København, Frederiksberg,
Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Hørsholm, Furesø, Hillerød,
Helsingør, Gentofte og Gladsaxe, om at få integrationsborgere i
job. Samarbejdet omhandler bl.a. udveksling af praktikpladser på
tværs af kommunerne.
FN – IOM (International Organization for
Migration)
Forvaltningen har indledt et samarbejde
omkring træningsprogrammer/praktikker til flygtninge med
uddannelser svarende til bachelor niveau. Samarbejdet sigter
mod, at kandidaterne skal lære det danske arbejdsmarked at kende
og prøves af via relevante arbejdsopgaver under forløbet i FN.
Der er ikke garanteret ordinære job, men der netværkes og
kandidaterne hjælpes til jobsøgning i træningsforløbet.
Juul & Nielsen A/S – Totalentreprise
Forvaltningen har indledt et samarbejde med
Juul & Nielsen A/S om placering af flygtninge, med henblik på at
få ansat flygtninge, der har relevante kompetencer indenfor
byggeri/håndværk, få afprøvet kompetencer og bygge videre med
eventuelle opkvalificeringskurser, hvor det er relevant.
Københavns Hotel- og
Restaurationsservice
Projektet retter sig mod hotel- og
restaurationsbranchen i et samarbejde mellem forvaltningen og
Københavns Hotel- og Restaurationsservice ApS (KHRS) og sigter
mod ordinært arbejde indenfor hotel- og restaurationsbranchen.
Projektet har foranlediget af KHRS været
stoppet i en periode. KHRS har nu ændret på aftalen ved, at der
nu er en tovholder på projektet, Københavns Erhvervshus, som
blandt andet sikrer en ensartet og mere hensigtsmæssig placering
af kandidater. Rudersdal Rekruttering har indledt et nyt
samarbejde med KHRS via Københavns Erhvervshus og forventer at
sende relevante kandidater til projektet i 2017.
Bygge og anlægsbranchen generelt
Der er indledt et samarbejde med
Murermester Bastian på Østerbro, der sammen med Rudersdal
Rekruttering er tovholder på et netværk af ca. 100 mindre
selvstændige håndværksvirksomheder, med henblik på at få flere
flygtninge i arbejde, blandt andet ved opkvalificering til
specifikke jobs indenfor håndværksfaget.
Dansk- og Chaufføruddannelse
Projektet retter sig mod at opkvalificere
integrationsborgere til buschaufførbranchen gennem virksomheden
Dansk- og Chaufføruddannelsen UCplus A/S. Status er uændret, at
der er tre integrationsborgere i gang med den kombinerede dansk-
og chaufføruddannelse hos UC-Plus.
Mentorprojekt med Novo Nordisk og
Foreningen Nydansker
I projektet matches nyankommne
højtuddannede integrationsborgere fra 10 kommuner med en
erhvervsmentor, som er udvalgt blandt erfarne ansatte i Novo
Nordisk. Erhvervsmentorerne klædes på til opgaven via kurser og
intern undervisning.
Straks-aktivering
Kommunalbestyrelsen besluttede den
22.6.2016, at etablere en ny straksaktivering målrettet
rengøring og vedligehold ude og inde på de midlertidige
indkvarteringssteder for flygtninge i Rudersdal Kommune.
Målgruppen er i udgangspunktet integrationsborgere af begge køn,
og indsatsen er forankret i Teknik & Miljø. Opgaverne er
centreret omkring indvendig og udvendig vedligehold og rengøring
af midlertidige indkvarteringer.
|
Boliger -
midlertidige |
Alleen 1, Nærum
Bistrup Byvej 4, Birkerød (Nordvanggård)
Dronnonggårds Alle 82, Holte (Dronninghus)
Egebækvej 80, Nærum (Egebæk Park)
Frejasvej 12, Birkerød
Havartivej 3, Holte
Kongevejen 421-425, Holte
Langhaven 16-18, Vedbæk (Skovly)
Ravnsnæsvej 22, Birkerød (Tårnborg)
Ravnsnæsvej 130, Birkerød
Rundforbivej 199, Nærum
Søengen 19, Holte |
Bolig -
tildeling af permanent
^
Til top
|
Socialområdet forvalter tildelingen af
permanent bolig.
Boligerne fordeles efter venteliste, men
med hensyntagen til krav fra boligselskaberne, størrelse mm.
Aftale med boligselskaberne.
|
Bolig
-
Etableringspakker (møbler, indbo mv.) |
Kommunens retningslinjer:
Brugte møbler
Når en flygtning (enlig eller
familie) flytter i permanent bolig yder vi et beløb, som
fastsættes ud fra den enkeltes behov. Beløbet bliver beregnet ud
fra, at borgerne kan anskaffe sig brugte møbler. Med de gode
muligheder der er for at anskaffe sig brugte møbler m.m. via
Laden og andre, der handler med brugte møbler, sætter vi også
beløbet til etablering lavere end borgerne tidligere har fået.
Beløbet vil (afhængig af behov og familiens størrelse) være ca.
fra 1.000-2.000 kr. til den mest nødvendige etablering.
Derudover kan der være tale om yderligere, hvis der skal købes
komfur og køleskab
Der ydes etablering i forhold
til det mest nødvendige, og beslutningen er truffet ud fra en
principafgørelse om etablering fra Ankestyrelsen. Her har
Ankestyrelsen vurderet, hvad der er nødvendigt for etablering.
Vejledningen fra Ankestyrelsen siger, at det handler om tingenes
anvendelighed, og derfor kan man henvise til etablering med
brugte møbler. Ud fra vores dialoger bl.a. på indsatsgruppemøder, vil mange flygtninge foretrække brugte møbler fremfor
den typiske Ikea-stil.
Der burde også være mulighed
for, at hvis en flygtning har anskaffet sig brugte møbler, mens
de bor i midlertidig bolig, at de kan opbevare disse i Laden/Nordvanggård,
Bistrup Byvej 4.
Ved indflytning i midlertidig
bolig får de allerede bl.a. køkkenudstyr og en seng. Disse ting
forventer vi, at de tager med til de permanente boliger.
Ansøgning om etablering
Når I hjælper med ansøgning
om etablering, er det derfor vigtigt, at I spørger ind til, hvad
de allerede har anskaffet sig.
De ting, vi som udgangspunkt
bevilger til ud fra vurderingen om det mest nødvendige er
følgende: Spisebord og stole, lamper, gardiner og
gardinstænger, evt. skab eller
kommode, komfur og køleskab,
hvis det ikke findes i lejligheden.
Uanset beløbets størrelse
skal vi altid have kvitteringer for det indkøbte. Det må I
derfor fortsat gerne sige videre, når I taler med borgerne. Hvis
det er brugte møbler, kan det selvfølgelig være vanskelligt at
skaffe kvitteringer for det indkøbte.
Vi opfordrer jer til så vidt
muligt at vente med at sende ansøgningen om etablering til kort
tid før indflytningstidspunktet. For det første fordi, borgerne
har mulighed for at anskaffe og opbevare møbler inden
indflytning og dermed nedbringe behovet for møbler til
etablering. Og for det andet fordi vi har fået nedbragt vores
sagsbehandlingstid, så der ikke skulle gå for lang tid fra
ansøgning til afgørelse.
|
Boligmedarbejder |
Kommunen har to boligmedarbejdere, som kan kontaktes tirsdage og
torsdage indtil kl. 19. Man kan skrive eller ringe og lave en
aftale hvis man som frivillig har brug for at tale med dem på et
af de midlertidige bosteder.
Boligmedarbejderne varetager primært modtagelse de første dage,
indkvartering i midlertidig bolig og flytning til permanent bolig.
Ahmad Talal Ismail: ahis(a)rudersdal.dk, 7268 3113
Said Noor Nabil: saidn(a)rudersdal.dk, 7268 3055 |
Boligsocial
medarbejder |
De boligsociale
medarbejder er til stede i kommunens boligafdelinger (permanente
boliger) hvor de
hjælper med at løse sociale problemer. Læs mere på kommunens
hjemmeside. Her kan du også finde en folder.
Medarbejderne kan
kontaktes på
boligsocial@rudersdal.dk eller
Kirsten, 7268 3388
Andreas, 7268 3387
|
CePi |
Frivillig organisation
Hothers Plads 2, København
Onsdag kl. 17-19
Facebook
Hjemmeside
|
Fripladstilskud
^
Til top
|
Det er muligt at søge om både økonomisk- og
socialpædagogisk tilskud til børn i institutioner.
Ligger
familiens samlede husstandsindkomst under en vis grænse, kan du
eller I få et ekstra tilskud fra kommunen, så det bliver
billigere eller helt gratis at have barnet i dagtilbud. Det
kaldes et økonomisk fripladstilskud.
Kommunen skal
også give et økonomisk tilskud, når et dagtilbud er særligt
påkrævet af sociale eller pædagogiske årsager, og jeres økonomi
står i vejen for barnets optagelse eller forbliven i et
dagtilbud. Det kaldes et socialpædagogisk fripladstilskud.
|
Integrationsydelse |
Integrationsydelse 2017
Udeboende, over
18 år (ej forsørger) 6.106kr
Forsørger, (far+mor+børn)
8.546 kr. (til hver forsørger)
Enlig forsørger
- uanset antal børn 12.211 kr.
Hjemmeboende -
Over 18 og under 30 år 2.631kr.
Se i øvrigt her diverse satser.
|
Jurarådgivningen |
Frivillig organisation
Åben for
telefoniske henvendelser mandage fra kl. 17. til kl 20. og
torsdage fra kl. 13. til kl 16. Personligt fremmøde efter aftale
mandage og torsdage.
Onkel Dannys Plads 1, København
53 26 37 46,
kontakt@juraraadgivningen.dk
Facebook
|
Personlige dokumenter |
Dokumenter (kørekort ol.) og andet, som blev taget ved ankomsten
til asylcentret bliver leveret tilbage fra kommunen så snart det
er modtaget. Det kan hentes i receptionen i Jobcentret hvor man
kvitterer med underskrift for modtagelsen.
|
SU |
Hvis flygtningen skal starte
på uddannelse, for eksempel på VUC, skal der efter optagelse
søges om SU. Det er vigtigt at gøre det i god tid, og før
eventuel ferie på uddannelsesstedet. Der søges på
borger.dk med
Nem ID, hvor mange informationer indtastes. Det er vigtigt at
bekræftelsessiden printes ud, og afleveres til
uddannelsesstedet. I starten af siden er der også et link til
endnu et dokument som skal udfyldes og afleveres sammen med det
andet. Vedhæftet er der et
eksempel på dette dokument (pdf), og hvad vi har svaret på
nogle af de svære spørgsmål. Husk at vedlægge de efterspurgte
dokumenter også, såsom opholdstilladelse, ansættelseskontrakter
mv.
|
Transport
^
Til top
|
Der kan søges om tilskud til transport. Skal søges i Jobcentret.
Der er skabt mulighed for at kunne modtage tilskud forud, så det
gives i takt med, at aktiviteten påbegyndes.
Trangsvurderingen
(vurdering
af behov) er
afskaffet
pr. 1. juni
2016. Som
konsekvens
heraf
foretages
der ikke
længere en
konkret
bedømmelse
af den
enkelte
udlændings
økonomi ved
behandlingen
af sagerne.
Tilskuddet
ydes
uafhængigt
af en
eventuel
ægtefælles
indkomst, og
tilskuddet
kan også
forudbetales.
|
|
|
|